Dohoda s USA bude mít „drtivý dopad“ na Německo. „Nejsem spokojený,“ řekl Merz
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nedělní obchodní dohoda mezi Evropskou unií a Spojenými státy sice odvrátila hrozbu celní války, podle německého průmyslu ale představuje draze vykoupený kompromis. Zástupci klíčových hospodářských svazů varují, že 15% clo na vývoz do USA vážně zasáhne exportně orientovaná odvětví, poškodí dodavatelské řetězce a ohrozí pracovní místa. Německá ekonomika podle nich zaplatí vysokou cenu. Informují například Euronews či DW.
„Prozatím si německé hospodářství může alespoň trochu oddechnout,“ uvedla Helena Melnikovová, výkonná ředitelka Německé průmyslové a obchodní komory. Dohoda má podle ní však svou cenu, a tu ponesou i evropské a německé podniky.
Ještě kritičtější byl Wolfgang Niedermark ze Svazu německého průmyslu (BDI), který varoval, že i 15% clo bude mít „drtivý dopad“ na německý exportně orientovaný průmysl. „Dohoda je nedostatečným kompromisem a vysílá katastrofální signál pro úzce propojené ekonomiky na obou stranách Atlantiku. „EU přijímá bolestivé clo. I 15% clo bude mít obrovské negativní důsledky pro německý exportně orientovaný průmysl,“ uvedl Niedermark. Absence řešení cel na ocel a hliník je podle BDI dalším tvrdým úderem.
Obdobně reagovalo i Sdružení velkoobchodníků, zahraničního obchodu a služeb, které upozornilo na možnou proměnu dodavatelských řetězců a růst cen.
Hildegard Müllerová, prezidentka Svazu automobilového průmyslu (VDA), uvedla, že i když se podařilo odvrátit vyhrocení konfliktu, nové podmínky představují obrovskou zátěž pro výrobce. „Clo ve výši 15 % na automobilové výrobky přijde německý automobilový průmysl na miliardy eur ročně a zatěžuje ho uprostřed transformace,“ varuje Müllerová. Evropským automobilkám stoupají náklady v souvislosti s nástupem elektromobility. Zároveň apeluje na evropské instituce, aby co nejdříve zlepšily investiční prostředí v EU. „Evropa se musí znovu stát atraktivním a konkurenceschopným místem pro investory,“ dodala.
Ředitel Institutu německého hospodářství Michael Hüther připomněl, že Trump nikdy definitivně nesmetl celní hrozby ze stolu, a proto nelze spoléhat na dlouhodobou stabilitu.
Přestože spolkový kancléř Friedrich Merz nejdříve ocenil, že dohoda zabránila další eskalaci konfliktu, později varoval právě před dopadem na německý průmysl.
„Nejsem s tímto výsledkem spokojený,“ řekl Merz. Zároveň poděkoval předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové a eurokomisaři pro obchod Marošovi Šefčovičovi za vyjednanou dohodu. „Víc zjevně nebylo možné dosáhnout,“ dodal.
Exportně orientované německé hospodářství podle Merze americká cla značně poškodí. Negativní důsledky ale podle něj nebudou mít jen pro Německo a Evropskou unii, ale i pro Spojené státy. Zdůraznil, že cla nejsou v zájmu Spojených států.
Hlavní součástí dohody je patnáctiprocentní clo na dovoz velké části zboží z EU do USA; v opačném směru to má být nula procent. Sedmadvacítka podle Trumpa také souhlasila s nákupem amerických energií za 750 miliard dolarů (15,7 bilionu Kč) a s vyššími investicemi o 600 miliard dolarů (o 12,5 bilionu Kč) do amerického vojenského vybavení. Trump v případě nedohody hrozil Evropě třicetiprocentním clem na většinu zboží. EU proto chystala celní protiopatření.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.