ZAČÁTEK ŠKOLNÍHO ROKU

Průzkum: Rostoucí výdaje spojené se školou trápí rodiny. Skoro třetina dětí nedostává kapesné

ZAČÁTEK ŠKOLNÍHO ROKU
Průzkum: Rostoucí výdaje spojené se školou trápí rodiny. Skoro třetina dětí nedostává kapesné

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nový školní rok znamená pro rodiny s dětmi tradičně vyšší výdaje. Polovina z nich jde na oblečení a obuv, následují zájmové kroužky a školní potřeby. Ukazuje to průzkum České bankovní asociace a agentury Ipsos, který zároveň ukázal, že více než polovinu lidí negativně ovlivnil růst cen z posledních let, co se týče výdajů na školáka. Průzkum dále sledoval, zda se lidé s dětmi o financích baví. Ukázal, že necelá třetina dětí nedostává kapesné a 9 z 10 dětí vlastní běžný účet.

Téměř třetinu (32 %) rodičů vyjde začátek školního roku na 1 až 3 tisíce korun. Od tří do pěti tisíc zaplatí 29 % lidí a necelá čtvrtina (22 %) očekává výdaje vyšší než 5 tisíc korun. Méně než jeden tisíc korun očekává 11 % rodičů, stejně jako v minulém roce. Největší výdaje představují oblečení a obuv, jde o rovnou polovinu, následují zájmové kroužky (45 %).

V této oblasti sleduje průzkum nárůst oproti loňsku o čtyři procentní body. Výrazně stoupla taky kategorie elektroniky, a to na 25 % z loňských 18 %. Naopak školní potřeby a učebnice představují pouze 34 % nákladů, loni to bylo 42 %. Významný podíl mají i obědy a svačiny (28 %) nebo doprava (19 %).

„Více než polovinu lidí ovlivnil růst cen v posledních letech, který se negativně promítl při plánování školních výdajů. To se projevilo také odložením větších nákupů, například elektroniky pro děti. Čtvrtina rodičů byla nucena kvůli nárůstu cen omezit výdaje na školní výlety či zájmové kroužky,“ uvedla ředitelka ČBA Educa Zdeňka Hildová.

K odložení velkých nákupů pro své děti muselo v posledních letech kvůli ekonomické situaci sáhnout 18 % lidí. Dalších 62 % více hlídá ceny zboží. Více než polovina (55 %) lidí má pro začátek školního roku připravený přibližný plán výdajů, loni to bylo výrazně méně (47 %).

Průzkum se zároveň věnoval tomu, zda rodiče se svými dětmi mluví o financích. Necelá třetina populace otevírá toto téma už u předškoláků, tento trend je častější u mladších rodin. Následuje skupina dětí mezi 7-11 lety, se kterými se o financích začíná bavit 29 % rodičů. Naopak 13 % rodičů se se svými potomky o penězích vůbec nebavilo.

Nejčastějším tématem, které se týká financí, je bezpečnost při nákupu přes internet, kterou se svými potomky záměrně a pravidelně řeší téměř polovina rodičů (45 %). Velkou pozornost věnují také akčním nabídkám a praktikám e‑šmejdů (40 %) a také rodinným výdajům a úsporám (38 %). Celkově se těmto tématům alespoň někdy věnuje 9 z 10 rodičů.

„Je důležité, že se rodiče těmto tématům věnují, zejména kyberbezpečnosti a praktikám e-šmejdů. Děti a mladiství patří mezi nejohroženější skupiny z pohledu kyberbezpečnosti i finanční gramotnosti,“ dodala Hildová.

Pravidelné kapesné dává 44 % rodičů, z toho 11 % ho dostává na týdenní bázi. Čtvrtina pak má kapesné nepravidelné. Necelá třetina (30 %) dětí žádné kapesné nedostává. Vedle kapesného dostává 58 % dětí i odměny za nadstandardní pomoc v domácnosti. Pětina dětí pak nedostává ani kapesné, ani odměny.

Svůj vlastní běžný účet má 91 % dětí, 87 % má pak vlastní platební kartu. Průměrný věk, kdy rodiče svým dětem zakládají účet, je 10 let. Nejčastěji na něj dostávají pravidelné kapesné. Čtyři z deseti dětí (38 %) mohou s účtem a penězi libovolně zacházet, do určitého limitu může se svým účtem nakládat (35 %) a 27 % rodičů preferuje úplný dohled.

 

jkr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.