Poprask kolem Mikýřova videa. Nachytal influencery na propagandu Číny, ti mu hrozí žalobou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nové video tvůrce Martina Mikysky známého jako Mikýř vyvolává na internetu rozruch už několik dní. Ten za pomoci nastrčených herců „nachytal“ několik českých a slovenských influencerů, když jim pod falešnou cestovní agenturou nabízel účast na výletu do Číny – s cílem propagovat tuto komunistickou zemi. Mikýř si jednání s influencery nahrával na skryté kamery. Někteří z influencerů se teď hájí, že nic nepodepsali, a hrozí právními krok, zatímco Mikýřův tým věc podává jako test jejich informovanosti.
Mikýř v nové epizodě své série „Mikýřova úžasná pouť internetem“ vytvořil fiktivní agenturu sídlící „v komplexu budov čínské komunistické strany“ a oslovil čtyřicítku influencerů, známých především z tuzemských reality show Love Island či Survivor, s nabídkou honorovaného výletu do Číny. Několik z nich na nabídku kývlo a dorazili na sjednanou schůzku. V rámci prezentace jim nastrčení herci ukazovali program cesty – včetně návštěvy Velké čínské zdi, rezervace v Čcheng-tu, ale také „čínského“ Tibetu nebo Tchaj-wanu, který byl prezentován jako "čínský ostrov".
Nechyběly ani scény, v nichž influenceři měli předstírat nadšení z čínského režimu a simulovat jásot nad vítězstvím komunistické strany ve volbách. Někteří z nich neváhali a souhlasili s podpisem rámcové smlouvy, přestože byla řeč i omezeném přístupu k internetu nebo některých věcech, které v Číně raději nemají říkat nebo zmiňovat.
„V kontextu porušování lidských práv a likvidace politických oponentů přestává být propaganda a cenzura taková sranda,“ říká Mikýř ve videu. „Čína dorazila do autoritářského režimu, který jede slušně v cenzuře a propagandě. A stejně tak nejsou vtipná témata okupace Tibetu, utlačování Ujgurů nebo rozpínavost v Jihočínském moři,“ dodává.
Zneužil naše jména, nic jsme nepodepsali
Na videu se objevují například influenceři Barbora Mlejnková, slovenská influencerka Stanislava Lučková, Pavel Mareš alias Pufflick, Rachel Karnižová či Natálie Smutná. Někteří z nich se však proti Mikýřovu videu po jeho zveřejnění ostře ohradili.
„Šly jsme se Stankou na schůzku na spolupráci s cestovkou. Nevěděly jsme, o co jde. Během schůzky nám to přišlo divné, proto jsme žádné papíry nepodepsaly,“ uvedla Barbora Mlejnková. Podle ní se navíc s agentkou rozhodly, že se akce nezúčastní, protože jde „zjevně o propagandu“.
Mikýřovo počínání považuje za nesolidní až protizákonné. „Mám k tomu důkazy,“ doplnila. „Nevím, o co mu šlo. Co vím jistě, je to, že se dopustil několika trestných činů a tím i podporuje kyberšikanu, která nyní probíhá.“ Mlejnková i Lučková prý zvažují právní kroky. „Vše mají v rukou naši právníci. Je to neprávem,“ vzkazuje Mlejnková na Instagramu.
Za jednu z nejkontroverznějších postav videa je považován hudebník a influencer Pavel Mareš známý jako Pufflick. Ten v minulosti zesměšňoval tiktokera Jana Michálka, který se nevědomky účastnil propagační cesty do Číny. Právě Michálkův případ inspiroval vznik Mikýřova videa. Teď se sám objevil v roli, kde podepisuje smlouvu s problematickými dodatky. Zatímco někteří influenceři podepsání smluv odmítli, jiní se zapojili do scénářů, které podle Mikýře měly zjevně upozorňovat na absurditu celé akce. „Čína investuje velké peníze do toho, aby přesvědčila svět, že je to kouzelné místo pohádek a zázraků – třeba i přes kupování influencerů,“ uzavírá Mikýř.
Společenský přesah a otázka vlivu
Mikýřovo video vyvolalo širokou diskusi o vlivu influencerů na veřejné mínění, jejich politické gramotnosti a schopnosti rozeznat propagandu. Na sociálních sítích hojně zaznívají názory, že jejich důvěřivost a nevědomost jsou alarmující, influenceři ale zvažují právní kroky a tvrdí, že Čínu podporovat nechtěli.
„Zvažujeme právní kroky ve věci porušení GDPR a poškozování dobrého jména, protože jsme byli bez našeho vědomí a souhlasu nahráváni a výsledný obsah byl prezentován v manipulativním a zavádějícím kontextu,“ uvedli Mareš a Karnižová.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.