DVORECKÝ MOST

Dvorecký most se má stát turistickým lákadlem, otevřít se má příští rok

DVORECKÝ MOST
Dvorecký most se má stát turistickým lákadlem, otevřít se má příští rok

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nová dominanta Prahy? Už v počátcích příštího roku by měl být otevřen nový most přes Vltavu. Dvorecký most bude pouze pro MHD, cyklisty, pěší a Integrovaný záchranný systém. Měl by však například ulevit i autobusové dopravě na blízkém Barrandovském mostě. Most, který je pojat v syntéze brutalistního a kubistického stylu, by se podle představ města měl stát novým kulturním a turistickým lákadlem.

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) ocenil, že se při stavbě kromě funkčnosti myslelo také na estetickou stránku mostu. „Most bude nejen architektonickým, ale také uměleckým skvostem,“ řekl. Podle něj tím Praha následovala trend, který je ve světě čím dál oblíbenější.

Podle radního Jiřího Pospíšila (TOP 09) by se pak most mohl v budoucnu stát dalším turistickým lákadlem v metropoli. Hlavní město dosud na uměleckou výzdobu mostu, na které se podílel Krištof Kintera, dalo kolem 50 milionů korun, Pospíšil ale zároveň připustil, že nemusí jít o konečné číslo.

Most budou po dokončení zdobit desítky různých lamp veřejného osvětlení sesbírané z celého světa. „Na tomto území bude vztyčeno 147 světelných objektů, není to tak, že by na každém stožáru byla jedna lampa, na jednom stožáru bude dokonce asi 40, takže na těch 147 stožárech, je umístěno 440 světelných zdrojů,“ uvedl umělec Krištof Kintera, který spolupracoval na úpravě okolí mostu. „Rád bych vypíchl ještě jednu zajímavost, podařilo se nám zachránit svítidla z barrandovského tramvajového tahu, který je opodál, od architekta Kotase, který DPP likvidoval a nám se to podařilo zachránit. Jsou to specifické designy, koule a z nich děláme světelné objekty, dá se mluvit o záchraně kulturního dědictví,“ uvedl Kintera.

Podílí se i na například skateparku, který má pod mostem vzniknout na podolské straně. Tam bude stát i výrazná socha vytvořená právě Kinterou.

„Za mnou v zádech by ten most vlastně končil v křoví, které bylo plné prezervativů, injekčních stříkaček a vajglů. A to by podle mě bylo nedůstojné zakončení toho mostu,“ uvedl Kintera.

Ten řešil prostor, jak na Smíchovské straně, kde se podílel na lávce pro cyklisty, která má svést cyklisty ze Zlíchova na Strakonickou. Kintera také upozornil, že změn by měla doznat i blízká benzínová pumpa Orlen, a to tak aby více ladila právě s okolím mostu.

Výrazných změn vzhledem k volnému prostoru dozná i podolská strana mostu. „Vytváříme ten prostor tak aby se tam setkávaly různé komunity, od skejťáků, otužilce, boulderisty, v mé imaginaci tam vidím mateřské školky, které tam jdou ráno s dětmi si zacvičit, vidím tam školy s hodinami tělocviku, vidím tam lidi žonglovat, vidím tam koncerty, divadelní představení,“ svěřil se se svými sny Kintera.

Radní pro dopravu Zdeněk Hřib pak hájil rozhodnutí umožnit vstup na most pouze veřejné dopravě, chodcům a cyklistům. V územním plánu už je po desetiletí tento most veden, že bude pro MHD a nebude pro auta, protože dopravní inženýři vědí, že na dohled je Barrandovský most, což je v podstatě osmiproudá dálnice a ta doprava by se tady neměla ani kam dál dostávat, zaplnila by tady obytné čtvrtě, což by logicky té věci neprospělo. Naopak pro MHD to zajistí dochvilnost a tak můžeme přesvědčit další lidi, aby přešli z osobní dopravy na MHD a uvolnili místo na silnicích pro ty, kteří tím autem jet potřebují, protože vezou něco, co tramvají nepřevezou,“ uvedl Zdeněk Hřib.

Ten také upozornil, že ještě není jasno o názvu mostu. Místopisná komise hlavního města preferuje podle něj název Dvorecký most, ale jako alternativu akceptovala i Most Anežky České. „Já bych preferoval, abychom k tomu udělali elektronické hlasování na portálu Pražana, kde by si Pražané mohli o názvu zahlasovat,“ uvedl Hřib.

Pro běžný provoz by měl být most otevřen v prvním čtvrtletí příštího roku.

max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.