AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

„Musíme být méně naivní,“ varuje místopředseda EK kvůli čínské autokonkurenci

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
„Musíme být méně naivní,“ varuje místopředseda EK kvůli čínské autokonkurenci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to uvedl místopředseda Evropské komise Stéphane Séjourné. EU by se podle něj rovněž měla zaměřit na diverzifikaci svého exportu a stanovit nová pravidla na ochranu výroby v Evropě.

„Musíme být méně naivní a vrátit se ke standardům všech hlavních světových ekonomik. Jsme jediný kontinent, kterému chybí strategické myšlení v oblasti průmyslové politiky,“ uvedl místopředseda EK pro prosperitu a průmyslovou strategii a někdejší francouzský ministr zahraničí.

Varoval, že pokud EU nezasáhne, „do deseti let klesne počet automobilů vyrobených a prodávaných v Evropě ze 13 milionů na devět milionů“. „Musíme prokázat flexibilitu směrem k cíli úplného zastavení výroby automobilů se spalovacím motorem od roku 2035,“ řekl.

Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune již na konec letošního roku.

Zákaz prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035 kritizuje několik členů EU včetně České republiky. Podle prozatímního plánu by měla komise revizi předložit ve středu 10. prosince.

I německý kancléř Friedrich Merz již před měsícem uvedl, že udělá vše pro to, aby v Evropské unii v roce 2035 neskončil bez výjimky prodej aut se spalovacími motory. Po jednání se zástupci automobilového průmyslu tehdy zdůraznil, že je tento průmysl pro Německo a jeho hospodářství klíčový.

Séjourné uvedl, že by se evropské automobilky měly obrátit i na nové trhy a zároveň by společnosti měly čelit menší byrokracii. Začátkem tohoto týdne eurokomisař rovněž uvedl, že cílem EK je oznámit vytvoření nové kategorie cenově dostupných malých elektromobilů, a tak čelit čínské konkurenci a oživit vnitřní trh. Naznačil rovněž možná opatření proti čínským výrobním závodům v Evropě.

„Dnes existují výrobci, kteří v Evropě montují čínská auta s čínskými komponenty a čínským personálem. Děje se to ve Španělsku a v Maďarsku. To není přijatelné,“ uvedl Séjourné.

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

7. listopadu 2025