Praha 5 si stěžuje na nadměrný hluk kvůli letadlům. Rozdáme přes 10 milionů, tvrdí letiště
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražské letiště se nachází uprostřed modernizace hlavní dráhy, což je trnem v oku na jihozápadě Prahy. Letadla kvůli tomu využívají vedlejší ranvej, která změnila letecký provoz a zatížila především občany z Prahy 5. Smíchovská radnice si stěžuje na nadměrný hluk a zvýšení emisí kvůli nadměrnému letovému provozu. „Jsme si vědomi, že provoz nyní zasahuje značnou část obyvatel. Proto se zástupci daných lokalit jednáme o výši daru, a to nad rámec legislativy. Celkem rozdáme přes 10 milionů korun,“ řekla mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková deníku Echo24.
Uzavírka hlavní dráhy začala na konci března a potrvá do poloviny srpna. Modernizace se podle informací letiště týká především infrastruktury v okolí dráhy a pojezdových drah. Kvůli nutnosti využívat vedlejší dráhu nyní letadla létají nad hustě osídlenými částmi metropole, Kladna a okolních částí Středočeského kraje.
Radnice Prahy 5 chce po Letišti Václava Havla kompenzace za zvýšený letový provoz, uvedl dříve mluvčí městské části Marcel Pencák. Rada Prahy 5 pověřila místostarostu Davida Duška (STAN), aby s letištěm jednal, stejně tak bude jednat se Středočeským krajem a Prahou 6.
Lidé hlavně z Barrandova, Hlubočep, Starých Butovic, Jinonic a Motola nyní podle zástupců Prahy 5 čelí většímu hluku a emisím. Trvalým řešením bude podle místostarosty Duška až plánované vybudování paralelní dráhy. „Aktuálně se maximálně můžeme snažit vliv minimalizovat. Projednával jsem s letištěm, že umožní-li to řízení letového provozu a bezpečnostní parametry, přistává se a vzlétává směrem na Kladno, to znamená ne na Prahu 5. Ale to lze jen v nočních hodinách,“ uvedl.
Granty, které letiště poskytuje na kompenzační opatření pro obyvatele dotčené letovým provozem, nepovažuje za dostatečné. „Pro občany Prahy 5 není jiné řešení než paralelní dráha,“ uvedl místostarosta. Doplnil, že pro radnici je podmínkou její výstavby závazek, že mezi půlnocí až 5:30 nebude na letišti přistávat ani vzlétat žádné letadlo.
Mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková poznamenala, že se veškerý provoz musel přesunout na vedlejší dráhu. „Nešlo vzhledem k vybavení vedlejší dráhy vybrat jiné období, než od března do srpna. Není totiž přizpůsobena na vzlety a přistání za snížené viditelnosti – tedy zejména při mlhách,“ uvedla mluvčí pro deník Echo24.
Podle mluvčí letiště jednalo se zástupci dotčených lokalit. „Vždy jsme se setkali s pochopením. Stejně tak probíhalo jednání také s Prahou 5. Nutno podotknout, že nic neporušujeme, a nevzniká nám tak nárok na poskytování kompenzací. Vedlejší vzletová a přistávací dráha je plnohodnotnou dráhou a letiště je oprávněné ji používat,“ řekla redakci Hejtmánková.
Letiště si je zároveň vědomé toho, že provoz zasahuje značnou část obyvatel. „Hluk z leteckého provozu pečlivě měříme, výsledky zveřejňujeme. Nicméně jsme si vědomi, že provoz nyní zasahuje značnou část obyvatel. Proto se zástupci daných lokalit jednáme o výši daru, a to nad rámec legislativy. Celkem rozdáme přes 10 milionů korun,“ doplnila.
Letiště nedávno zahájilo přípravné práce směřující k celkové modernizaci a zvýšení kapacity, což zahrnuje i plánovanou stavbu nové ranveje paralelní k nynější hlavní dráze. Zahájení stavby letiště plánuje po roce 2030, letos chce požádat o stavební povolení. Záměr v minulosti čelil kritice, vznikla proti němu petice a odmítli ji starostové Lysolají, Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU), pražští senátoři či trojská zoo. Podle zástupců letiště má nová dráha především umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci.
Masivní přestavba letištního areálu za 33 miliard korun se netýká pouze výstavby další přistávací dráhy, ale modernizace celého letiště. Letiště Václava Havla plánuje postavit několik nových parkovacích domů, plošná parkoviště a zrekonstruovat a rozšířit oba terminály. Kromě toho se ruzyňské letiště propojí se železnicí a vznikne zde i železniční stanice.
Plánovaná přestavba s cílem zdvojnásobit letištní kapacitu čelí kritice ze strany občanů z okolních obcí a městských částí. Orgány i jednotlivci z těsného sousedství kritizují především to, že dojde ke zvýšení už tak silného hluku, znásobení emisí a propadu cen nemovitostí v okolí. Místní dále tvrdí, že zdvojnásobení pražského letiště bude mít negativní dopad na životní prostředí a spekuluje se i o pochybných developerských zájmech.
Přípravné práce kromě úprav a rekonstrukcí příjezdových cest zahrnují například výstavbu nového kolektoru, tedy kabelovodu, či trafostanice k posílení příkonu elektrické energie na letiště. Zároveň pokračuje výstavba paralelní dráhy, po jejímž zprovoznění se opravy či úpravy dráhového systému budou řešit mimo hustě osídlené oblasti Prahy a Středočeského kraje, uvádí letiště v prohlášení.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.