EURO 7

Ministři schválili normu Euro 7. Není tak tvrdá, jak zněl původní návrh

EURO 7
Ministři schválili normu Euro 7. Není tak tvrdá, jak zněl původní návrh

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministři Evropské unie v pondělí na Radě pro konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné, jako v původním návrhu, emisní limity zůstávají na úrovni Euro 6. Rovněž se podařilo dojednat realističtější časový rámec zavedení normy.

Ministr Kupka dále vyzdvihl například výjimku pro autobusy či úpravy v systému měření emisí. O nové normě bude nyní jednat Evropský parlament. Zpravodajem pro normu je český europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Evropská komise chtěla pomocí normy Euro 7 dále omezit emise automobilů. Nakonec se ale na stole objevil kompromisní dokument, který byl pro Českou republiku, původně velkého kritika návrhu, přijatelný. Nařízení schválily i další země, které se proti němu zpočátku vymezily. Automobilky by tak měly snižovat emise nových vozů méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu.

Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byla ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.

„Současná podoba kompromisu, který přineslo Španělsko, znamená opravdu výrazný posun k tomu, aby byla tato norma efektivní a aby dokázala nadále zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a dostupnost mobility pro celou veřejnost v EU,“ uvedl před jednáním Kupka. „Klíčové změny se dotýkají jednak návratu k normě Euro 6 v případě emisí z výfuků, zároveň se ale významně změnily a zjednodušily podmínky pro testování i u nákladních vozidel,“ dodal. Původní podoba normy Euro 7 by podle něj znamenala „vážné ohrožení pro automobilový průmysl i vážné ohrožení pro dostupnost zejména těch nejmenších osobních vozidel“.

, max

25. září 2023