LETECKÝ PROVOZ

Evropské nebe je na léto plné, hrozí nárůst zpoždění. Ruzyň se chystá

LETECKÝ PROVOZ
Evropské nebe je na léto plné, hrozí nárůst zpoždění. Ruzyň se chystá

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropské nebe začíná být stále naplněnější, v některých částech kontinentu pak už přesahuje předpandemické hodnoty. A podle odhadů sdružení Eurocontrol bude během letošní sezony o 5 % letů více než minulý rok. V souvislosti s tím rekordně stoupá i letecký provoz nad Českem. Právě nad střední a jižní Evropou stoupá provoz oproti předpandemickým číslům nejvíce. Hrozí tak zpoždění letadel. Pražské Letiště Václava Havla ujišťuje, že je na nápor připraveno a posiluje i personálně.

Eurocontrol udává, že v době letních špiček se dá denně očekávat nad Evropou až 37 000 letů. Zároveň varuje, že v souvislosti s válkou na Ukrajině a zrušení některých koridorů nad východní Evropou došlo k zmenšení evropského leteckého prostoru na 80 % plochy před invazí na Ukrajinu.

Rostoucí provoz nad Českem potvrzuje i Řízení leteckého provozu. To nedávno upozornilo, že 28. května bylo odbaveno v leteckém prostoru 2439 pohybů a byla tak poprvé překonána hranice 2 300 pohybů z předpandemického roku 2019. Za celý měsíc květen pak došlo k 72 269 pohybům a nárůstu o 10 % oproti stejnému období před rokem.

Podle největšího českého letiště v pražské Ruzyni je situace nad Českem kapacitně zvládnutelná, problém by mohl být v jiných částech Evropy. Podle Eurocontrol došlo k nárůstu provozu v jižní a střední Evropě o 30-40 % oproti roku 2019.

Podle sdružení je největší nápor na provoz v Německu, Francii, Maďarsku, Řecku a Španělsku a Chorvatsku. Největším problémem v těchto zemích je nedostatek personálu u letištních dispečerů. „Už nyní je nedostatečná kapacita v řídících centrech v Marseille, Mnichově, Karlsruhe, Aténách, Makedonii, Budapešti, Barceloně, Seville a Záhřebu, takže víme, že toto léto bude obtížné,“ uvedl Iacopo Prissinotti z Eurocontrol.

To potvrzuje i mluvčí pražského letiště Jiří Hannich. „Zatímco v některých částech Evropy, včetně Česka, zůstává kapacita řídících středisek letového provozu zvládnutelná, jinde dochází k jejímu výraznému přetížení. Tím se komplikují možnosti pro přerozdělení tras nebo přesměrování letů, aniž by vznikla dodatečná zpoždění. Svůj vliv pak může mít i letní počasí, které přináší vyšší pravděpodobnost bouřek či silných větrů. Rovněž tímto může docházet k nepředvídatelným zpožděním letů,“ uvedl mluvčí.

Kromě nedostatku dispečerů v některých částech Evropy může letní leteckou dopravu komplikovat i situace ve společnosti Smartwings. Její piloti tento týden vstoupili do stávkové pohotovosti, a to kvůli vysoké fluktuaci a stížnostem pilotů na změny letů na poslední chvíli. Smartwings je největší česká letecká společnost a v důsledku toho může docházet k rušení a zpoždění některých letů.

Problémy hlásí i společnosti Ryanair či Easyjet, které s i v minulých týdnech stěžovaly na nedostatek letadel v souvislosti se zpožděním dodávek Boeingu a Airbusu. Očekávají tak menší nárůst nabídky, než je předpokládaný nárůst poptávky od cestujících.

Podle mluvčího pak minulý rok docházelo k více než polovině zpoždění odletů, tím že letadlo mělo zpoždění už při příletu. Přibližně pětina zpoždění pak byly způsobeny právě přetížením letového prostoru.

Minulý rok letiště právě v důsledku nárůstu zpoždění mělo největší problémy při odbavení či vydávání zavazadel. Tomu se chce během letošní sezony vyhnout a oproti minulému roku nabralo 344 nových zaměstnanců.

„Z většiny jsme takto obsadili pracovní pozice v provozu, například na bezpečnost – konkrétně do ostrahy letiště a na bezpečnostní kontrolu – nastoupilo celkem 106 nových zaměstnanců. Do provozu také máme k dispozici brigádníky s flexibilními úvazky, řada z nich na letišti pracuje dlouhodobě, jsou tedy zaškoleni a mají v tomto ohledu zkušenosti. Z celkového hlediska máme o téměř 8 % zaměstnanců více než vloni ve stejnou dobu,“ uvedl mluvčí Hannich. Letiště také rozšířilo počet samoodbavovacích kiosků či nainstalovalo šest nových rentgenů, které mají urychlit bezpečnostní kontroly.

max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.