UMĚLÁ INTELIGENCE

Výbušná debata o AI na školách: kritici varují před generací bez schopnosti samostatně myslet

UMĚLÁ INTELIGENCE
Výbušná debata o AI na školách: kritici varují před generací bez schopnosti samostatně myslet

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Británii vypukla ostrá debata o fenoménu, který si poměrně rychle nachází cestu i do českého vzdělávacího systému. Plány britské Labouristické strany na rozsáhlé zavedení umělé inteligence do škol vyvolaly ostrou kritiku ze strany konzervativců. Podle nich hrozí vznik generace studentů bez vlastního názoru a schopnosti kritického myšlení. Učitelům by sice AI mohla ulevit, ale za cenu dramatického úpadku schopnosti samostatně myslet, kritizuje stínová ministryně školství Laura Trottová.

Trottová popsala deníku The Telegraph rostoucí popularitu nástroje ChatGPT jako „nebezpečnou“. Technologie jako tato podle ní nabízejí rychlá řešení na úkor hlubšího pochopení a originálního myšlení. „Pokud bez rozmyslu přijmeme tuto technologii s cílem snížit pracovní zátěž učitelů, riskujeme, že potlačíme kritické myšlení,“ uvedla Trottová. „Je to nebezpečný kompromis a pouze motivuje mladé lidi, aby používali nástroje umělé inteligence jako berličku,“ dodala.

Labouristé představili plán, podle něhož by AI pomáhala vytvářet osnovy či opravovala domácí úkoly. Vláda tvrdí, že to umožní pedagogům soustředit se více na výuku než na administrativu. Odborníci ale varují před tím, že přílišná důvěra v umělou inteligenci může vést k ochabnutí intelektuálních schopností studentů.

Podnětem ke kritice se stala i nová studie amerického Massachusettského technologického institutu (MIT). Ta podle deníku ukázala, že studenti spoléhající se na AI při psaní esejí vykazovali nižší mozkovou aktivitu v oblastech spojených s učením a pamětí – až o 55 procent. Navíc si později nedokázali vzpomenout, co vlastně napsali, a bez asistence AI dosahovali horších výsledků. Autoři zatím nerecenzované studie však upozorňovali na její limity a varovali před přílišným zobecňováním výsledků.

Zarážející byl i rozdíl v hodnocení. Lidští hodnotitelé eseje psané umělou inteligencí ji penalizovali kvůli absenci originality a samostatného uvažování. Naproti tomu automatické hodnoticí systémy jí naopak udělovaly vyšší známky. „Když necháme AI zplošťovat myšlení, skončíme s tím, že všichni budou znít stejně, myslet stejně,“ tvrdí Trottová. „Pokud se velké množství studentů opírá o chatboty, aby za ně psaly, vyhledávaly informace a programovaly, co zůstane z tradičního vzdělávání?“ uvedla.

Britská nezisková organizace The Good Future Foundation se mezitím snaží vytvořit systém „kvalitního označení“ pro školy, které AI využívají zodpovědně. Podle výkonného ředitele Daniela Emmersona má umělá inteligence obrovský potenciál, ale její nezodpovědné použití může mít vážné dopady. „Vláda už uznala, jak důležitá může být AI pro budoucnost vzdělávání ve Velké Británii. Je však zásadní, aby učitelé dostali podporu, která jim pomůže tuto technologii správně pochopit a využít, aby mohli s jistotou připravit všechny studenty na to, aby z ní měli užitek a uspěli ve světě prostoupeném AI.“

Ve svém komentáři pro The Telegraph Trottová přirovnala současnou situaci k 50. letům, kdy společnost dlouho odmítala uznat škodlivost kouření. „Tabákový průmysl škodil, bránil regulaci a mladí lidé nesli následky. Dnes čelíme podobnému scénáři – jen s jiným viníkem: velkými technologickými firmami,“ uvedla.

 

vra

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.