PODCAST

Elektroaut je v Česku jen pět procent, jsme nejkonzervativnější z Evropy. Stačí vám dojezd 250 kilometrů

PODCAST
Elektroaut je v Česku jen pět procent, jsme nejkonzervativnější z Evropy. Stačí vám dojezd 250 kilometrů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Elektrická auta nejsou budoucnost, jsou přítomnost. Přesto český trh za Evropou stále zaostává. „Češi patří k nejkonzervativnějším zákazníkům na kontinentu,“ říká Arnošt Barna, generální ředitel Kia Česká republika. V Hrotcastu mluví o překážkách, které elektromobilitu brzdí, o přístupu Evropské komise i o tom, proč by automobilky potřebovaly od politiků méně chaosu a víc jistoty. „Kia investovala do vývoje elektrických pohonů už v devadesátých letech. Dnes máme za sebou víc než deset let sériové výroby elektromobilů a jedenáct plně elektrických modelů v nabídce,“ říká Barna.

Korejská značka chce do roku 2027 uvést dalších jedenáct elektromobilů a stát se jedním z lídrů přechodu na bezemisní mobilitu. Barna upozorňuje i na několik přetrvávajících mýtů. „Často slyším argument, že elektromobil není pro mě, protože jedu jednou za pět let autem do Chorvatska. Nebo že baterie brzy odejde. Obojí je nesmysl. Dnešní baterie mají po sedmi letech stále přes devadesát procent kapacity, a navíc na ně dáváme certifikát o stavu. Stejně jako při koupi ojetiny můžete vidět, jak si baterie vede.“

Echo 24

Elektroaut je v Česku jen pět procent, jsme nejkonzervativnější z Evropy. Stačí vám dojezd 250 kilometrů

0:00 0:00

Stáhnout MP3

Automobilky podle Barny nepotřebují krátkodobé dotace ani „šrotovné“, ale stabilní rámec. „Krátkodobé pobídky vždycky způsobí jen umělý růst a následný propad. Mnohem lepší je dlouhodobá, transparentní podpora, která se týká všech skupin - firem, spotřebitelů i státních institucí,“ říká šéf české Kie. Změny evropských regulací v průběhu hry podle něj automobilkám komplikují plánování. „My jsme se přizpůsobili cíli roku 2035, investovali miliardy eur do vývoje a výroby.

Když se teď zvažuje posunutí nebo zrušení zákazu spalovacích motorů, znamená to obrovskou nejistotu. Vývoj nového auta trvá roky, a pokud politici mění pravidla ze dne na den, znemožňují nám efektivně investovat,“ dodává. „Elektromobilita je budoucnost, ale musí jít ruku v ruce s dostupností, infrastrukturou a férovými podmínkami. Český zákazník si na ni zvykne, jen mu to potrvá o pár let déle.“

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

15. prosince 2025