DOPRAVA V PRAZE

Chystá se revoluce tramvajových tras v Praze. Dvorecký most a trať na Václaváku mají výrazně proměnit dopravu

DOPRAVA V PRAZE
Chystá se revoluce tramvajových tras v Praze. Dvorecký most a trať na Václaváku mají výrazně proměnit dopravu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Prahu čekají v následujících třech letech zásadní změny v dopravě. A to v souvislosti s brzkým otevřením několika nových tratí. A to Dvoreckého mostu, dráhy na Václavském náměstí či trati na Strahově. Vyplývá to z plánu provozu na připravovaných nových tramvajových linkách, který v pondělí představil organizátor pražské MHD Ropid.

Stavba Dvoreckého mostu za 1,45 miliardy korun začala v září 2022 a otevřen má být v prvním čtvrtletí příštího roku. Nová konstrukce spojuje Zlíchov s Podolím. Most bude určen pouze pro MHD a vozy integrovaného záchranného systému a má napomoci lepšímu propojení Prahy 4 a Prahy 5 veřejnou dopravou.

"Z hlediska autobusů je asi nejvýznamnější zrychlení provozu pro linky 118, 196 a 197, které nebudou muset přes Barrandovský most," uvedl k přínosům nového propojení náměstek ředitele organizace Ropid Martin Šubrt. Dodal, že podle předpokladu mezi Budějovickou a Smíchovským nádražím na lince 118 díky zrychlení výrazně přibude cestujících, takže na této trase po dohodě s Prahou 4 Ropid přidá novou linku 124.

V případě tramvají podle náměstka vznikne nové spojení linkou 20 z Modřan přes Dvorecký most na Smíchovské nádraží a dále na Anděl, na Malou Stranu a do Dejvic. Šubrt doplnil, že s Prahou 4 a Prahou 5 je dojednaná také linka 21, která propojí Barrandov přes most s Podolím a následně pojede na Karlovo náměstí a na I. P. Pavlova. "Tím se obnoví spojení z I. P. Pavlova do Podolí, které v minulosti zaniklo, když se posilovaly spoje směrem z I. P. Pavlova na Anděl," vysvětlil náměstek.

Linka 4 bude nově jezdit denně, ale už nepojede na Barrandov, ale do Radlic místo linky 7. Ta nově pojede na Kotlářku. Tím posílíme žádané spojení mezi Andělem, I. P. Pavlova a Vršovicemi. Linka 24 bude jezdit i večer a o víkendech a posílí tak dopravu v Libni i Karlíně. Jako pokračování linky 6 v Holešovicích bude místo 14 sloužit nová linka 34, vedená z Vltavské přes Nám. Republiky na Bílou labuť, uvedl organizátor pražské dopravy.

Dvorecký most by měl být otevřen na jaře příštího roku. Bude se jednat o první zprovozněný tramvajový most v Praze od otevření Trojského mostu v roce 2014. Má být určen pro městskou hromadnou dopravu a pěší.

„V územním plánu už je po desetiletí tento most veden, že bude pro MHD a nebude pro auta, protože dopravní inženýři vědí, že na dohled je Barrandovský most, což je v podstatě osmiproudá dálnice a ta doprava by se tady neměla ani kam dál dostávat, zaplnila by tady obytné čtvrtě, což by logicky té věci neprospělo. Naopak pro MHD to zajistí dochvilnost a tak můžeme přesvědčit další lidi, aby přešli z osobní dopravy na MHD a uvolnili místo na silnicích pro ty, kteří tím autem jet potřebují, protože vezou něco, co tramvají nepřevezou,“ uvedl radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v září při představování postupu stavby veřejnosti.

Ten také upozornil, že ještě není jasno o názvu mostu. Místopisná komise hlavního města preferuje podle něj název Dvorecký most, ale jako alternativu akceptovala i Most Anežky České. „Já bych preferoval, abychom k tomu udělali elektronické hlasování na portálu Pražana, kde by si Pražané mohli o názvu zahlasovat,“ uvedl Hřib.

Změny nastanou i na Václavském náměstí či Strahově

Představený plán dopravy v Praze zahrnuje podrobný popis provozu na šesti tratích, které plánuje město v následujících dvou až třech letech zprovoznit. Po Dvoreckém mostu budou na jaře 2027 následovat koleje na Jarov. "Tam změny nebudou výrazné, prodlouží se pouze linka 5," uvedl Šubrt. Dodal, že mnohem větší změny bude znamenat zprovoznění budované tramvajové trati v horní části Václavského náměstí, které je plánováno na červen stejného roku.

"To bude taková malá revoluce v tom, že v centru Prahy bude najednou všechno blíže," řekl náměstek. Dodal, že koleje napomohou propojení Prahy 1 s Vinohrady, takže lidé budou moci přímo dojet například z Masarykova nádraží na náměstí Míru či od Národního divadla na Vinohradskou. Nová trať pak podle něj také městu umožní zahájit rekonstrukce Seifertovy a Ječné ulice, protože poskytne tramvajím objízdnou trasu.

Na konci roku 2027 má začít fungovat trať na Strahov, kde pojedou dvě tramvajové linky -⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vozy s číslem 28 z Vítězného náměstí budou sloužit převážně vysokoškolským studentům a druhá linka 29 pojede na Strahov z Malovanky a zajistí spojení do centra města.

V prvním čtvrtletí 2028 zahájí provoz také linka z Vinohradské ulice na Sídliště Malešice, která nahradí všechny autobusy, které dnes do Malešic jezdí od metra Želivského. Poslední tratí, kterou se dokument zabývá, jsou koleje z Libuše na Nové Dvory, kde město plánuje u budoucí stanice linky metra D bytovou výstavbu. Úsek má začít fungovat na jaře 2028.

, max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

10. listopadu 2025