HAVÁRIE LIBEŇSKÉHO MOSTU

Část Libeňského mostu má jít k zemi, shodli se odborníci

HAVÁRIE LIBEŇSKÉHO MOSTU
Část Libeňského mostu má jít k zemi, shodli se odborníci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. ČTK to dnes řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Historického Libeňského mostu přes Vltavu se práce nedotknou a zůstane v provozu.

Inundační most slouží jako preventivní ochrana před povodní, stojí na břehu, při záplavách pod ním může protékat voda. Dopravní podnik (DPP) vybuduje provizorní tramvajovou zastávku na konci otevřené části Libeňského soumostí. Most v části přes Vltavu není v havarijním stavu a není potřeba jej uzavírat. Libeňský most z roku 1928 od významného architekta české moderny Pavla Janáka se dosud nikdy neopravoval.

Odborníci, tzv. rada monitoringu, dospěla podle mluvčí k jednoznačnému závěru, že nedoporučují obnovení provozu na inundačním mostě. Zároveň doporučili demolici této uzavřené části soumostí. TSK před dvěma týdny kvůli závadě způsobené mrazy uzavřela inundační most pro tramvaje, pěší i cyklisty. Odborníci objevili závady na vrcholovém kloubu. Klouby zajišťují přenos sil z mostní konstrukce do podpěr, pilířů.

TSK v uplynulých týdnech zjišťovala, zda by bylo možné dočasně inundační most podepřít. Odborníci prozkoumali čtyři možná řešení, ale žádné z nich se neukázalo jako vhodné, navíc by byla finančně i časově náročná. Zároveň zvážili možná rizika a nepředvídatelné chování konstrukce, které nelze s jistotou předjímat ani z nynějších diagnostických průzkumů a výpočetních modelů.

Mostu přes Vltavu se demolice a výstavba nového inundačního mostu nijak nedotkne a zůstane nadále v provozu. Také nový inundační most bude možné bez problémů propojit s částí přes Vltavu. Její rekonstrukcí se mají silničáři podle projektu zabývat v následující etapě opravy soumostí. Most přes řeku, v souvislosti s uzavřením části nad Rohanským ostrovem, prozkoumali odborníci. Neshledali žádné závady, kvůli kterým by jej TSK musela uzavřít.

Radu monitoringu, tedy odbornou skupinu, tvoří projektanti, odborníci z Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně a zástupci TSK a zhotovitele.

Přes most v celé jeho délce nyní nejezdí tramvaje a na inundační most, který slouží jako preventivní ochrana cesty před povodní, nesmějí ani chodci, cyklisté a automobily. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.

Libeňské soumostí tvoří šesi mostů, postaveno bylo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Janák je mimo jiné rovněž autorem části nedalekého Hlávkova mostu, několika vil ve Střešovicích nebo Škodova paláce či Hotelu Juliš v Praze 1.

Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčová (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale rozhodli o opravě. V minulosti některá občanská sdružení i politici opakovaně usilovali o to, aby byl most prohlášen kulturní památkou. Ministerstvo kultury nakonec odmítlo udělit mostu památkovou ochranu, ale doporučilo hlavnímu městu vystavět repliku.

,

31. ledna 2024