DOPRAVA V PRAZE

Nejhorší veřejná doprava je na Praze 4, vyplývá z průzkumu

DOPRAVA V PRAZE
Nejhorší veřejná doprava je na Praze 4, vyplývá z průzkumu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Praha 4 je obyvateli hlavního města považována za tu část Prahy, která by si zasloužila největší zlepšení, co se týká aktuální infrastruktury MHD z hlediska dostupnosti do zbytku metropole. Vyplývá to z lednového průzkumu agentury Ipsos pro podcast Insider, který se zaměřil na dopravní situaci v Praze.

Dostavbu metra D vnímá jako prioritní 73 % dotazovaných obyvatel Pražanů a pro více než polovinu se jedná o nejzásadnější ze všech infrastrukturních projektů veřejné dopravy v Praze. 43 % vnímá rozvoj nových stanic a linek metra jako problematický. To, že by v ČR měly být urychleny povolovací procesy u dopravních projektů i za cenu omezení diskuze s památkáři, ekology apod., si myslí 57 % Pražanů.

Proč se nestaví?

Jako rozhodující faktor, který nejvíce limituje rozvoj dopravní infrastruktury v Praze, vidí respondenti dlouhé povolovací procesy a rozhodovací lhůty (83 %). Mezi jinými zmiňují památkáře, ekology a další účastníky povolovacích řízení (77 %). O něco méně problematicky vnímají finanční náročnost projektů nebo rychlost samotné výstavby.

Více než polovina Pražanů proto uvádí, že by v ČR měly být urychleny povolovací procesy i za cenu omezení možností pro vyjádření všem stranám.

Vadí výluky a pomalý rozvoj

Stejně jako v případě všech velkých měst, je i v Praze funkční hromadná doprava klíčová. V Praze je MHD suverénně nejvyužívanějším způsobem přepravy – pravidelně slouží 87 % Pražanů, častěji pak ženám (91 %) a mladým ve věku 18 až 24 let (96 %).

Četné využívání MHD se ale není zárukou spokojenosti s jejím stavem a rozvojem. U nadzemních spojů uvádějí jako nejvíce problematickou četnost výluk a oprav (38 %), ale také vzhled a kvalitu stanic (30 %). Naopak vzhled a kvalita vozů je nejméně problematickou oblastí (20 %). Tento názor je ještě silnější u Pražanů starších 60 let, kde je s vozy spokojeno 85 % z nich.

V případě podzemní dráhy je nejsvízelnější pomalý nebo chybějící rozvoj nových stanic a linek metra. Jako problematický ho vnímá 43 % dotázaných. Oproti tomu četnost intervalů mezi jednotlivými spoji vidí bezproblémově 84 % Pražanů.

Neobsloužený jih města

Průzkum také ukázal, že co se potřeby rozvoje dopravní infrastruktury MHD týče, nejsou si všechny městské části rovny. Zatímco Praha 2, Praha 7 (obě 3 %) nebo Praha 3 (4%) si větší pozornost zaslouží jen minimálně, v případě Prahy 9 (12 %), Prahy 10 (14 %) a Prahy 4 je to naopak. Poslední zmiňovaná část, pod kterou spadají čtvrti jako Nusle, Krč nebo Michle, si větší péči zaslouží podle 17 % dotazovaných.

Úlevu Praze 4 by mělo mimo jiné přinést dokončení metra D, jehož dostavbu vnímá jako prioritní 73 % Pražanů. V žebříčku klíčových projektů veřejné dopravy v Praze se umístil s velkým odstupem na prvním místě. Více než polovina dotázaných (53 %) pak metro D považuje za vůbec nejzásadnější projekt. Podzemní dráha obsadila i druhé místo – nové linky metra E/O považuje za klíčové 56 % obyvatel metropole.

Sběr dat byl proveden od 17. ledna do 23. ledna na reprezentativním vzorku 1 050 obyvatel Prahy starších 18 let. Průzkum provedla výzkumná agentura Ipsos prostřednictvím panelu Populace.cz.

, edi

4. února 2024