Česko jako první v EU spustí 150 km/h na dálnici, všiml si Bild. Jak dopadly jiné země?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Česká republika se chystá jako první členský stát EU zavést na vybraném dálničním úseku maximální povolenou rychlost 150 km/h. Pilotní projekt poběží od konce září na části dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi, která je nově v provozu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už začalo instalovat 42 elektronických dopravních značek s proměnlivým režimem, píše německý deník Bild. Více jsme o tom psali ZDE. V okolních zemích také testovali vyšší rychlost, ale výsledek zůstal za očekáváním.
V běžném provozu zůstane platné stávající omezení 130 km/h, vyšší rychlost se povolí jen za příznivého počasí a při dobré viditelnosti. „Pokud bude pršet nebo půjde o zimní podmínky, značky se přepnou zpět na 130,“ uvedla silniční správa. Jde o zhruba padesátikilometrový projekt, který vyjde na 55 milionů korun, se dívají dopravní experti jako na test pro další dálnice. V budoucnu by se rychlejší režim mohl zavést také na D1 směrem z Přerova na Ostravu nebo na D11 k Hradci Králové.
"Podmínky, kdy se bude moci jezdit rychlostí 150 kilometrů v hodině, musí být naprosto ideální. To znamená, že nebude hrozit žádné riziko. Musí být dobrá dohlednost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a nesmí se na dálnici pracovat," uvedl Jan Rýdl z ŘSD. Zvýšení rychlosti umožnila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Testování rychlosti 150 km/h ZAČALO👍
— ŘSD (@RSD_oficialni) August 15, 2025
Na dálnici D3 jsme začali dávat proměnné dopravní značky na rychlost 150 km/h. Testovat se bude na 50 kilometrech dálnice mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Naostro by se mohlo tímhle úsekem jezdit už na konci září. 🚗 pic.twitter.com/oihnX0unlw
Jan Rýdl doplnil, že systém bude řízen z jednoho místa, což je národní dopravní informační centrum, které bude vyhodnocovat, jakou rychlostí se bude moci jezdit. Kvůli instalaci proměnných značek, které zajišťuje sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava, je nyní například omezený provoz na D3 za Českými Budějovicemi. Přibližně na sedmi kilometrech je v obou směrech provoz svedený do jednoho pruhu.
Zatímco Německo zůstává výjimkou bez celostátního rychlostního limitu, v okolních zemích se spíše zpřísňuje. Rakousko v letech 2018–2020 testovalo 140 km/h na dálnici A1 mezi Vídní a Salcburkem. Experiment ale ukončila tehdejší ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerová (Zelení) s odkazem na vyšší emise CO₂.
Také Nizozemsko od roku 2020 snížilo kvůli ekologii maximální rychlost na 100 km/h během dne. Od letošního dubna ale tamní ministerstvo dopravy na vybraných úsecích povolilo návrat k 130 km/h i v denních hodinách.
Český experiment tak přichází v době, kdy se v celé Evropě vede ostrá debata o kompromisu mezi pohodlím řidičů, bezpečností a klimatickými cíli. Zastánci vyššího limitu argumentují rychlejším spojením mezi Prahou a Rakouskem, odpůrci zase varují před dopady na bezpečnost a životní prostředí. O tom, zda se „tempo 150“ stane českým standardem, rozhodnou až výsledky zkušebního provozu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.