Nad druhou sérií Tokyo Vice

Těžké časy jakuzy

Nad druhou sérií Tokyo Vice
Těžké časy jakuzy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

K tomu nejlepšímu, co se mezi novinkami z nabídky streamovacích služeb dá najít, patří příklad, řekněme, západně-japonského crossoveru. Díla, která se odehrávají v Japonsku, jejich hlavní postava je ale Zápaďan, jsou v něm však velice výrazné japonské figury, představované charismatickými herci, dílo příběh sleduje také jejich očima, mezi autory a lidmi ze štábu je nemálo japonských tvůrců. V minulém čísle Týdeníku Echo kolega Ondřej Šmigol obsáhle informoval o minisérii Šógun podle známého historického románu Jamese Clavella. Nedávnější historii Japonska přibližuje velmi dobrý seriál Tokyo Vice, streamovací služba Max (dřív HBO) teď zveřejňuje jeho druhou sérii.

Japonsko ve světě filmu a vůbec audiovize už dlouho „frčí“. Je to země, která má vlastní a velice vlivnou kinematografickou tradici, je to velmoc popkultury, také pro mladou generaci, v níž jsou velice populární například japonské komiksy a filmy anime. Je to rozvinutá společnost, na první pohled Západu v mnohém podobná, zároveň však fascinujícím způsobem odlišná. Pro západního tvůrce má vyprávění o Japonsku navíc tu výhodu, že tím nemusí vstupovat na minové pole zjitřené senzitivity připravené ostražitě vyhlížet sebemenší náznak „kulturní apropriace“ a důrazně proti němu zasáhnout. Japonsko a Japonci kolem sebe nemají aureolu obětí západního imperialismu a kolonialismu, sami kolonizovali, a ne zrovna šetrným způsobem. Vyprávět o střetu kultur Západu a Japonska je tedy i ve světě soudobého zábavního průmyslu možné bez úzkostlivého přihlížení k pokrokovému bontonu.

Seriál Tokyo Vice vychází z autobiografické knihy amerického novináře Jakea Adelsteina, který v první polovině devadesátých let v Tokiu studoval japonskou literaturu, stal se prvním žurnalistou nejaponského původu, který kdy pracoval v tamním významném deníku Yomiuri Šinbun. Jako reportér se věnoval tématům ze světa organizovaného zločinu, japonské jakuzy, jeho reportáže měly v tom ohledu být průlomové.

Seriál se ale ve vyprávění neomezuje jenom na perspektivu amerického hrdiny hraného Anselem Elgortem. Odehrává se ve více světech, z nichž každý je zároveň povědomý i nezvyklý, na rozdíl od toho západního například přísněji hierarchizovaný. Ukáže redakci japonského deníku a život Jakeovy šéfové Eimi (Rinko Kikučiová), svět elegantních podniků, v nichž zámožnější pány baví tam zaměstnané kultivované společnice, v němž se s vlastní vizí zkouší prosadit Jakeova kamarádka Samantha (Rachel Kellerová), prostředí japonské policie, kde působí i charismatický inspektor Katagiri v podání japonské herecké hvězdy Kena Watanabeho. A především svět jakuzy, jímž stoupá mladý gangster Sato (Šó Kasamacu), drsný chlapík, který ovšem trpí různými ohledy, což se mu ve sféře „podnikání“, již si zvolil, může dost nevyplatit. Je to svět, který se otřásá pod tlakem zvenčí i zevnitř, má nějakou tradici, zosobněnou Satoovým bossem Išidou (Šun Sugata), jenž jakuzu chápe jako součást místní tradice, která sehrává také nějakou celospolečenskou úlohu (nebo o tom takhle aspoň rád mluví), a dravým a bezohledným Tozawou (Ajumi Tynida). Tetovaní muži, kteří mají blízko k zločinu a násilí a žijí podle nějakých prastarých pravidel. Na to se vždycky kouká dobře. Mezi tím vším se pohybuje americký mladík, inteligentní, činorodý a trestuhodně naivní.

Příběhy z těch různorodých světů autoři šikovně propojují, seriál díky tomu neztrácí tah. Používají nemálo motivů, které patří ke konvenci (nikoli v pejorativním smyslu) gangsterského příběhu, jenž bývá především o konfliktu loajalit, náhražkové rodině rozkládané zradou, ambicích a moci. V něčem známý příběh ale vyprávějí poutavě a přesvědčivě, zasazují ho do nezvyklého světa, který umějí vtahujícím způsobem vykreslit, aniž to působí didakticky, a obsazují herci, jež je zajímavé sledovat. A jakkoli se dá vytušit, jak to všechno (nebo aspoň něco z toho) dopadne, je sledovat to všechno docela napínavé. Dlouhá chvíle spolehlivě ukrácena.

Tokyo Vice (USA, 20202024), hlavní scenárista: J. T. Rogers, hrají: Ansel Elgort, Ken Watanabe, Rachel Kellerová a další. V nabídce streamovací společnosti Max.